Aanslag reclamebelasting ontvangen?

Heeft u een (reclame)uiting die zichtbaar is van de openbare weg in de gemeente Groningen? Dan kan u een aanslag hebben ontvangen voor het jaar 2024.

(Reclame) uitingen

Reclamebelasting geldt voor alle openbare aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Bijvoorbeeld reclame-uitingen op, aan of voor gevels, ramen en etalages van winkels en bedrijfspanden. Denk hierbij aan gevelreclames, sandwichborden, uithangborden, lichtreclames, letterreclames en raamreclames. Maar het gaat niet alleen maar om reclame. Ook openbare aankondigingen van culturele-, zorg- en onderwijsinstellingen vallen onder de reclamebelasting.

Belangrijkste vrijstellingen

  • Aankondigingen die korter dan 13 weken op dezelfde locatie aanwezig zijn.
  • Aankondigingen op enige afstand achter ramen.
  • Verkeersborden / algemene bewegwijzering.
  • Historisch belangwekkende uitingen aan gevels van minimaal 25 jaar oud, die geen relatie meer hebben met het gebouw waarop ze zijn aangebracht.
  • Aankondigingen op sportvelden, voor zover niet gericht op de openbare weg.
  • Stickers en bordjes ‘Alleen pinnen’, wel/geen toegang voor honden, ‘niet roken’, openingstijden of daarmee vergelijkbare ‘huisregels’.

Bezwaar maken tegen aanslag reclamebelasting

Heeft u een aanslag ontvangen voor de reclamebelasting en u bent het er niet mee eens? Maak dan bezwaar.

Maak bezwaar tegen aanslag reclamebelasting

Extra vrijstellingen vanaf belastingjaar 2025

De gemeenteraad heeft besloten dat vanaf het belastingjaar 2025 een aantal organisaties geen reclamebelasting hoeven te betalen. Het gaat dan om: buurt- en dorpshuizen, wijk- en buurtcentra, buurt- en speeltuinverenigingen, musea en bibliotheken, basis- en middelbare scholen, zorginstellingen, verpleeg- en verzorgingstehuizen, kerken en moskeeën. 

Deze uitzondering geldt niet voor de aanslag 2024. Voor dat jaar krijgen bovenstaande organisaties wel een aanslag. Deze aanslag wordt begin januari 2025 verstuurd.  

Tarieven

De tarieven zijn afhankelijk van de oppervlakten van de reclame-uitingen en het gebied waar de reclame-uitingen te zien zijn. Hoe groter het oppervlak van de reclame-uiting hoe meer belasting moet worden betaald. Ook zijn de tarieven in de binnenstad hoger dan buiten de binnenstad van de gemeente Groningen.