Geen uitstel van betaling bij bezwaar
De afgelopen jaren kregen klanten automatisch uitstel van betaling wanneer zij een bezwaar maakten. Vanaf nu gaan wij dit wijzigen. Klanten krijgen niet meer automatisch uitstel van betaling bij een bezwaar. In het online bezwaarformulier kunnen klanten zelf aangeven of zij uitstel willen.
Geen uitstel van betaling
Wanneer klanten geen uitstel van betaling willen, dan krijgen klanten het teveel betaalde bedrag van ons terug als ze gelijk hebben gekregen met hun bezwaar.
Wel uitstel van betaling
Wanneer klanten uitstel van betaling willen, dan krijgen ze alleen uitstel voor het bedrag of de aanslagregel waar u bezwaar tegen gemaakt wordt. Maken klanten alleen bezwaar tegen een aanslagregel, dan moet de rest van het bedrag wel binnen de termijn betaald worden.
Bij klanten met een automatisch incasso zorgt een uitstel van betaling ervoor dat de automatische incasso geheel of gedeeltelijk even stopt. Bij sommige bezwaren hebben wij tot het einde van het kalenderjaar de tijd om een uitspraak te doen. Het is dan mogelijk dat in de laatste termijn een hoog bedrag van de rekening wordt afgeschreven.
Bezwaar per brief
Een klein percentage stuurt nog een brief om bezwaar te maken. In de ontvangstbevestiging die klanten ontvangen worden ze duidelijk geïnformeerd dat ze geen uitstel van betaling krijgen. Als ze wel uitstel van betaling willen, dan kunnen ze contact met ons opnemen en regelen wij een uitstel van betaling.
Waarom nieuwe werkwijze
Wij vinden het belangrijk en klantvriendelijker dat een klant zelf een keuze kan maken. Wanneer automatisch uitstel werd verleend werden veel klanten verrast, als ze een uitspraak hadden ontvangen, dat er nog een bedrag betaald moet worden.
Klanten met een automatische incasso waren zich er ook vaak niet bewust van dat het bedrag maandelijks lager of niet van de rekening werd geschreven en werden in de laatste termijn geconfronteerd met een hoger bedrag dat in 1x werd afgeschreven. Door niet automatisch uitstel van betaling te verlenen komen ook minder klanten in het invorderingsproces terecht. Maar het belangrijkste is dat de klant een keuze kan maken die het beste past bij zijn of haar persoonlijke situatie.